Kategori: Ikke-kategoriseret (Side 1 af 4)

Referat, bestyrelsesmøde 6/5.

Til stede: Erik, Birgit, Paul, Karen, Jens, Rikke, Jos og Per.

Siden sidst:

Twang-koncert: Udsolgt, vellykket, +10.000 i overskud.

Bededagsfrokost: Færre en sidst – mest lokale, vældig hyggeligt. OK økonomisk.

Praktiske forhold:

Vi får styr på de sidste underskrifter på foreningskonto.

P-plads: Per rykker Poda-hegn!

Gulvvasker er ankommet – men ingen sæbe med, Per rykker.

Facebook administratorer: Det er nu kun Per og Anne, der kan godkende opslag.

Vi har fået nye hvide tallerkner; Jens fandt dem på genbrugspladsen; og de er fine!

Vi prøver at finde nøgler til Rikke.

Vi søger permanent bevilling – Paul.

BBR er opdateret – vi tjekker om husets forsikring er i orden og dækker alt.

Vi er undervejs med at få lavet en gruppe af folk omkring husets kulturelle arrangementer;

indtil videre en mailgruppe, der inviteres til at komme med forslag – og som kan spørges om praktisk hjælp.

Vi gik glasbeholdningen igennem; vi mangler nok ølglas.

Vi skal have en rengørings- og havearbejdsdag: Det bliver lørdag d. 6/6 kl 9. Vi serverer pølser og øl efter arbejdet – Per skriver en mail.

Kommende arrangementer:

Koncert 29/5: Det går godt med billetsalget, vi kan regne med udsolgt. Vi lukker for tilmelding til mad ved 80 + 10 medhjælpere/musik. Per skaffer noget guinness.

Paul, Inger, Karen og Rikke laver mad – og giver besked, hvis de skal ha mere hjælp.

Erik og Jos tager baren. Per finder folk til opstilling, opvask og billetkontrol.

Udflugt d. 10/6: Vi mødes 17.30 ved Huset og vælger udflugtsmålet.

Forslag til kommende arrangementer: Besøg ved Lemvig B&B, foredrag om metaldetektor.

Næste møde: 3.august kl 19.

Referat, bestyrelsesmøde, 6/4.

Til stede: Paul, Karen, Erik, Birgit, Jens, Rikke og Per; afbud fra Mie.

Konstituering: Formand: Per, næstformand: Paul, regnskabsfører: Birgit.

Siden sidst:

Generalforsamling – god aften. Desværre brød Ole Nielsen sig ikke om maden og lavede et ubehageligt opslag på vores facebook. Bestyrelsen finder kritikken af vores frivillige ubegrundet og uacceptabel; og henstiller i øvrigt til at man, hvis man har kritik, henvender sig direkte til bestyrelsen i stedet for at lave offentlige svinere. Flere af vores medlemmer reagerede heldigvis hurtigt på opslaget og fik opslaget korrigeret..

Huset:

Paul ønsker en opdatering af BBR, så den bedre afspejler husets værdi; han kommer med et udkast til rettelser af eksisterende BBR.

Stakit til p-plads er bestilt – vi venter på Poda….

Vinduer på 1.sal er sat i og vindueskarme er malet; og indtil videre er der ikke kommet regn ind!

Claus fra Lemvig Arkitektkontor har gennemgået huset og kommer med et udkast til projektbeskrivelse for isolering, varmepumper og køkkenudvidelse, så vi kan komme i gang med at søge midler. Måske i 2027?

Vi søger permanent alkoholbevilling – Paul tager sig af det.

Vi køber en gulvvasker – Per søger Jysk Energi om tilskud.

Vi snakkede om evt. at købe et scenepodie som erstatning for vores palleløsning…

Kommende arrangementer:

Per indkalder til arrangements-udvalgs møde d. 21/4 – for at få etableret et bredere ejerskab og en gruppe af hjælpere koncerter mm.

Twang 10/4: Der bliver 80 til mad og lidt ekstra til koncert; vi finder lidt ekstra hjælp til madholdet.

Ejner og Per stiller scene og borde op. Kaffe og småkager sælges i pausen.

Bededagsfrokost: God menu, start kl 13, Per laver en quiz, pris: 175, tilmelding 26/4.

Roaring Maggie 29/5: Vi laver nok kylling og nye kartofler, tar det op næste gang…

Næste møde: Onsdag d. 6/5.

Beretning, generalforsamling i Fælleshuset, 20/3 2026.

Folk siger det går godt i Vandborg – nej det gør ej!

Faldende befolkningstal, tomme huse, stigende gennemsnitsalder, de tilflyttere der kommer bliver ikke aktive medborgere….som lokalsamfund er vi under afvikling

Det der går godt er vores Fælleshus – kun på grund af de tossede mennesker, der for 20 år siden reddede huset har vi i dag noget at være fælles om..

Og Fælleshuset kører – syv, ni tretten – stadig fantastisk; sund økonomi, velholdt og flot bygning, stor aktivitet, mange arrangementer, der altid er velbesøgte; folk fra fjern og nær er glade for at komme her og bakker trofast op om de ting vi laver. Vi oplever at de ting vi laver bliver værdsat og påskønnet – til et af vores bestyrelsesmøder dukkede Ole Wagner op med en check! Både huset og Nørkleklubben har oplevet at være nomineret til frivilligprisen.

Årets gang siden sidst:

April: De Gyldne drenge, fuldt hus og utrolig festligt..

Maj: Bededagsfrokost

Juni. Udflugt

August: Arbejde, oppusning af sal. Stor glæde at se hvor mange der dukkede op for at hjælpe!

September: Jazz, River Band og fuld sal

Oktober: RavAnders

November:

Moldeband, Gunda, Mortensaften, Julemarked, John Mogensen..

December: Meighedsrådets julehygge, Julefrokost – og ikke noget nytår…

Januar: Højskoledag – udsolgt, Revyweekend, fyldt hus både fredag og lørdag, sikke en fest!

Februar: Teaterkredsen – udsolgt; tak for samarbejdet – kommer igen i oktober med CV – cabaret.

Marts: Bob Dylan

Derudover: Fredagscafeer, Nørkleklubben (en vigtig del af områdets identitet!) – og så alle de private arrangementer, Lundgård Group, Bovbjerg Fyr.

Vores hus er flot – og det kommer ikke af sig selv!

Store sal, køkkenoptimering, varmepumpe, nye borde, vinduer 1.sal, bar.

P-plads: årets store investering – nødvendigt; beplantning, borde-bænke, stakit og fodhegn.

Nyt projekt: Lemvig Arkitektkontor. Varme og køkken.

Flot hjemmeside – fælleshus.dk – hvor man altid kan se hvad der sker; tak til Ejner.

Vi har et højt aktivitetsniveau og det vil vi gerne blive ved med – og det kræver en stor indsats!

Vi har en fantastisk bestyrelse og et fantastisk hold af hjælpere: Erik og Jens og Paul ordner ting – ofte hører jeg aldrig om problemerne, Karen og Paul yder en fantastisk indsats i køkkenet – med god hjælp af Inger og Tonny, Paul styrer drikkevarekælderen med hård hånd og sans for gode tilbud, Birgit er her og der og allevegne og har totalt styr på finanserne; alle yder en kæmpeindsats med borddækning og oprydning og opvask…

Men vi bliver ældre; skal vi blive ved med vores nuværende aktivitetsniveau skal vi ha flere folk på banen! Flere og flere af brugerne kommer udefra og føler ikke ansvar for at tingene fungerer.

Vi har bare i denne vinter- og forårssæson 7 fællesspisninger – det må og skal ikke hænge på de samme 2 personer; vi får ikke løn – kun fornøjelsen, så det skal være sjovt!

Vi forsøgte til Bob Dylan; maden var simpel – men oplevelsen var god!

Ingen grænse for hvor meget vi kan lave, vores arrangementer hænger sammen økonomisk – på den ene eller den anden måde (100×100) – vi kan sagtens lave endnu mere – hvis der er nogen der gider!

Som tingene kører nu: Nogen kommer med en ide – eller Per får en selv; Per laver en aftale, Per orienterer bestyrelsen og får opbakning.

Ikke optimalt; vi skal ha et bredere ejerskab og bredere ansvarsfordeling..

Nyt arrangementsudvalg; 2 møder om året?, programlægning, booking, hvem gør hvad ved de forskellige arrangementer…

Maden venter, vi skal ha ende på det – tak til alle, bestyrelsen, hjælperne, brugerne – alle dem der gør det muligt at holde det her fantastiske sted kørende.

Referat, generalforsamling i Vandborg-Ferring Fælleshus d. 20-3-2026.

Dirigent: Bendt Høgedal

Referent: Per

Stemmetællere: Birte Kjær, Susanne, Ernst, Gitte Vejbæk.

Beretning: v. Per – vedhæftet. Vedtaget.

Regnskab: v. Birgit – vedhæftet. Vi har ikke medtaget modtaget donationen på 50.000 fra VE-puljen og de tilhørende udgifter i regnskabet, da kommunen administrerer ordningen og betaler regningerne og vi aldrig har haft beløbet ind over vores bankkonto. Paul mener det er mere korrekt at medtage donation og tilhørende udgifter i vores regnskab; det tager vi til efterretning og retter regnskabet til. Herefter er regnskab vedtaget.

Indkommende forslag: Intet.

Valg: Svend Erik, Karen og Rikke Lundsgård valgt til bestyrelsen.

Supleanter: Jos og Helle Nielsen.

Revisorer: Bendt og Jette genvalgt.

Evt: Forespørgsel fra Elise om en bedre mobilepay-løsning.

Referat, bestyrelsesmøde, 10-3.

Til stede: Birgit, Erik, Karen, Jens, Paul, Mie, Steen, Per.

Siden sidst:

Teater 24/3: Fuldt hus, dejlig aften, måske brug for forstærkning af lyd, lidt indtjening på bar og kaffe.

Dylan Forever, 6/3: 70 publikummer, god oplevelse med madholdet, fin musik – vi får meget ros. Overskud på ca 7000. 

Huset:

Hegn til p-plads er bestilt, kommunen har bevilget 30.000 – resten klarer vi med frivilligt arbejde og penge fra kassen. Kommer snart.

Brandsikring: Vi har haft besøg af brandinspektør og Redninngsringen, så brandmateriel og mærkning er nu helt i top. 

Vinduer, 1. sal: Når Erik siger til sætter vi vinduerne i.

Ombygningsprojekt: Per kontakter Arkitekt-Claus og får en status.

BBR: Skal vi have opdateret? Per kigger på det og tar det med til næste møde.

Kommende arrangementer:

Generalforsamling 20-3: Karen og Paul laver lasagne, Birgit har regnskab og stemmesedler, Leah fortæller om skoleskibet. Karen og Erik genopstiller, Steen vil gerne stoppe. Vi prøver at finde en yngre kandidat.

Twang d. 10/4: Karen tænker over en menu. Vi forsøger os med 100×100 ordningen gennem kulturministeriet.

Bededagsfrokost: Vi gennemfører!

Næste møde: Mandag d.6/4 KL 19. (2.Påskedag).

Referat, bestyrelsesmøde 5/2.

Til stede: Birgit, Erik, Jens, Paul, Per, Karen.

Siden sidst:

Højskoledag: Stor succes, alle var glade. Vi har et flot overskud – i kraft af kommunalt tilskud. En anden gang kan vi godt sætte prisen højere…

Revy: Fantastisk weekend, god fest. Overskud på 20.000 minus udgifter til el, varme og spiritus. Tilfredsstillende. Rod i tilmeldingerne pga en mail, der var blevet fejladresseret…

Huset:

Ventilator skiftet i vaskerummet.

Vinduer i lejligheden; vi venter på bedre vejr.

Nyt projekt: Vi afventer udspil fra arkitekt.

P-plads: Teknik og Miljø har bevilget et tilskud på 31.000 – 50% af udgiften til stakit. Per undersøger om frivilligt arbejde kan bruges som en del af finansieringen.

Brandsikkerheden: Vi får besøg af brandinspektøren til et rådgivende besøg.

Kommende arrangementer:

Teater 24/2: Udsolgt. Vi sælger kage og kaffe, øl og vin.

Bob Dylan 6/3: Per samler et madhold og laver chili con carne.

Generalforsamling: Per foreslår nedsættelse af et arrangementsudvalg. Prøver at finde et underholdende indslag.

Spiritusbevilling: Vi søger en permanent bevilling efter GF.

Næste møde: 10-3 kl 19.

Referat, bestyrelsesmøde 5/1 2025.

Til stede: Birgit, Mie, Karen, Paul, Jens, Per.

Siden sidst: 

Julefrokost: God dag, velbesøgt, ca 5000 i overskud.

Nytår: Aflyst pga manglende tilslutning – men bør måske prøves igen.

Elforbrug på varmepumpe: Måske i størrelsesorden 5000 om året, hvilket vi ser som acceptabelt. Vi sænker temperaturen lidt og prøver at lave mere præcis aflæsning i forbindelse med udlejning.

Arkitekt: Der er ikke sket en dyt – Per rykker.

Parkeringsplads: Beplantning og bænkepladser er ordnet – intet nyt fra kommunen ang. stakit – Per rykker.

Gulvvasker: Birgit og Karen finder et tilbud.

Kommende arrangementer: 

Højskoledag: Det går fint med tilmeldingen, vi lukker ved de 84 vi kan have ved de små borde. Morgenkaffe: Boller med ost/marmelade. Frokost: Rugbrød, pålæg, leverpostej, flæskesteg. Eftermiddagskaffe: Kringle.

Revy: Samme koncept som sædvanlig, kagebord fredag 100/120kr, fest lørdag 300/350kr, Skipperband spiller. Vi har hjælp i køkkenet – skal ha fundet nogen til baren.  Paul kigger på spiritusbevilling.

Fredagscafe 6/2; det gik godt sidst, så vi prøver igen.

Teaterkredsen 24/2. Vi stiller op og sælger kaffe og øl/vin.

Dylan Forever 6/3

Generalforsamling 20/3.

Næste møde: Torsdag 5/2 kl 18.30.

Referat, bestyrelsesmøde, 1-12-2025.


Til stede: Birgit, Jens, Karen, Mie, Paul og Per.
Ole Wagner kom på besøg med en donation fra den opløste Klinkby Ungdomsklub – en
dejlig påskyndelse af vores hus.
Siden sidst: Mortensaften, julemarked, John Mogensen – foredrag: Alt er forløbet
tilfredsstillende.
Tonny har besluttet at trække sig tilbage fra køkkenholdet – vi takker for en stor indsats!
Kommende arrangementer:
Cafe v. Paul d. 5/12 – Susanne fortæller om fødder!
Kirkekaffe 14/12 kl ca 15; vi leverer kaffe og kage.
Julefrokost 19/12; Karen og Paul organiserer noget mad, Per skriver en invitation.
Nytårsaften: Det ser ud til at tilstrækkelig interesse er tilstede, så vi annoncerer
arrangementet…
Højskoledag d. 17/1: 2 foredrag og fællessang; formiddagskaffe med boller, frokost og
eftermiddagskaffe med kringle. Pris: 250 kr – Per skriver en invitation.
Revy 30-31/1: Musik på plads, revyforberedelserne er i gang; Karen og Paul kigger på en
menu….
Teaterforeningen forventer at komme med en CV Jørgensen cabaret 20/10.
Det praktiske:
Karsten og Erik har plantet læbælte og fliseareal er forberedt.
Vinduerne til 1.sal er kommet – vi sætter dem i når vi får stabilt vejr.
Vi har fået fryser i kælderen.
BBR: Birgit forsøger at få lavet tankattest på den nye olietank.
Vi får klarhed over hvor meget strøm varmepumpen bruger for at kunne adskille det fra
forbrug ved udleje.
Kaj fra Ferring kommer måske med et oplæg til rabatordning på fyringsolie.
Claus fra Lemvig Arkitektkontor har været på besøg og kommer med et oplæg til en
skitse vi kan bruge til at begynde at søge midler til energiforbedring og
køkkenrenovering.
Næste møde: Mandag d. 5-1 2026 kl 19

Referat, bestyrelsesmøde 4/11.

Til stede: Erik, Birgit, Mie, Steen, Paul, Jens, Per.

Lidt rod omkring dato til dette møde – aftalen var vist d. 3, men det har Per
misforstået…undskyld.
Siden sidst:
Foredrag med RavAnders: Skide godt arrangement – men skuffende fremmøde,
underskud på ca 2900.
Koncert med Molde: Gik godt, 70 gæster – men lidt stress med en masse våde jægere i
huset samme dag.
Praktisk:
Nye vinduer 1. sal: Erik har bestilt, men der er noget leveringstid. 11.300 kr. Vi skal nok
bruge en lift ved isætning.
Visionsprojekt: Ingen tilbagemelding fra arkitekt – Per rykker….
Olietank: Jens har bjerget en brugt, der lever op til kravene, Birgit indsender
dokumentation, så vi kan få opdateret BBR.
P-plads: Intet nyt fra kommunen om stakit. Per har lavet aftale med Karsten Gade om
fliser, planter og hjælp til det praktiske. Så er VE-pengene brugt.
Gulvvaskemaskinen: Intet nyt.
Vi køber en fryser til kælderen.
Afløb: Der var problemer igen til sidste koncert – nu Erik haft spuler og kamera og
problemet er garanteret løst.
Kommende arrangementer:
Mortensaften: Pris: 175/200. Per fortæller om Caminoen, tilmelding til Birgit.
John Mogensen 27/11: Pris 100 kr, vi sælger kaffe/kage, vin og øl.
Fredagscafe 5/12 ved Paul.
Julefrokost 19/12: Den vender vi tilbage til…
Højskoledag 17/1: Vi har fået et tilskud på 8000, så økonomien skulle være sikret.
Invitation først i december.
Revy: Holdet er klar – men vi mangler musik; Per arbejder på sagen.
Twang kommer og spiller d. 10/4.
Per har fundet en pulje med tilskud til rockmusik – vi satser på en Johnny Madsen aften i
september…
Næste møde: 1-12 kl 19.

Referat, bestyrelsesmøde 1/10 2025.

Til stede: Paul, Jens, Karen, Mie, Per.

Siden sidst:

Koncert med River Band: Fantastisk aften, vi fik stor ros. God mad. Meget lille overskud – dyrt orkester, en del der spiste hjemme. Vi trækker ikke på underskudsgarantien. Madholdet følte sig overbelastet fordi de også stod med opvask – vi er ikke længere et forsamlingshus, hvor folk automatisk går i køkkenet og hjælper, det skal organiseres. Det skal ikke gentage sig, vi finder hjælpere til opvask til kommende arrangementer. 

Nye borde og renoveret bardisk.

Praktisk:

Erik kæmper med punkterede vinduer og har vist bestilt nye til overetagen. Har fuget ved sammenbygningen på østsiden.

Fremtidsprojekt: Per har kontaktet byens arkitekter for at finde nogen, der vil hjælpe os med at lave projektmateriale.

Olietank: Den gamle er vist 50 år gammel og dybt ulovlig. Erik arbejder på sagen, Per har søgt penge. En brugt udendørstank bag vaskehuset kunne være en løsning.

P -plads: Alt på plads, slutregning på 10.000 fra landmåleren; i alt har køb med omkostninger godt 50.000.  Kommunen har ikke behandlet vores forespørgsel endnu. Vi har stadig 19.000 fra VE-pengene; Paul køber bord-bænkesæt og fliser, Erik og Per køber planter for de sidste penge.

Gulvvaskemaskinen er færdig – Birgit og Karen prøver at finde en  ny, der passer til vores behov.

Forårsprogram:

Vi skal ha fundet musik til revy – Per leder…

Per har søgt tilskud til højskoledag.

Roarring Maggie (skotsk-irsk) kan ikke i april – det bliver 29-5. Per prøver at finde noget andet til april.

Efterårets arrangementer:

Rav-Anders 21/10: Per markedsfører, 100 kr i entre, salg af kaffe, kage og dvs. Tilmelding.

Molde, 1/11: Mad kl 18.30, 250 for medlemmer – 300 for ikke medlemmer.

Mortensaften 14/11 – Per fortæller om caminoen…

Næste møde: 4/11.

« Ældre indlæg

© 2026 Vandborg-Ferring Fælleshus

Website leveret af Michael NoeOp ↑